DJ Hell přiveze elektronickou hudbu budoucnosti

18/10/2019

Berlínská popkulturní ikona a jedna z nejvlivnějších postav světové hudební scény DJ Hell k nám přiveze své poslední album Zukunftsmusic. Dvouhodinovou show, v níž představí vlastní vizi budoucnosti elektronické hudby, doplní DJ setem rekapitulujícím historii taneční scény, new wave a punku. Průkopníka electroclashe a neúnavného inovátora mnoha žánrů podpoří řada domácích dýdžejů, mezi jinými PSJ a hnát the dj.

Přidejte se k události na facebooku.

PŘEDPRODEJ: 350 Kč (+ poplatky sítě)
► SMSTICKET.cz:
► Hostel Eleven, Dominikánská 11, otevřeno 8–22h
► Indies, Poštovská 2
► GOOUT.cz:

 

DJ Hell patří mezi nejrespektovanější osobnosti v dějinách taneční hudby a jeho jméno se pravidelně objevuje na line-upech nejlepších festivalů po celém světě. Na brněnské Flédě vystoupil už v prosinci 2016 jako headliner klubové noci Elektra. Celonoční oslavu elektronických žánrů poté na svém facebooku označil za party roku.

V dubnu 2017 vydal páté studiové album Zukunftsmusik (Hudba Budoucnosti), kritiky považované za jeho dosud nejosobnější, nejambicióznější a nejprovokativnější dílo. Přestože obsahuje řadu silných motivů, s nimiž Hell obvykle pracuje, zní zcela odlišně od všeho, co dosud vytvořil. Hodinovou nahrávku charakterizuje jemná rovnováha mezi dramatickým napětím klasické hudby a futuristickou syntézou tvůrcovy bohaté hudební minulosti.

Také na futuristickém, téměř experimentálním albu Zukunftsmusik se DJ Hell otevřeně hlásí k dlouhé řadě svých předchůdců od romantického skladatele Hectora Berlioze, k němuž bývá občas přirovnáván pro bohatou orchestrální instrumentaci svých skladeb, přes Kraftwerk až po Davida Bowieho, kterého téměř slyšíme v tracku Army of Strangers. „Já vím, kdo jsem, vím, co dělám, pořád se snažím zlepšovat se, najít nejlepší songy k vydání a snažím se přenést všechny emoce, co mám, když stojím za DJ pultem. Své znalosti o životě a hudbě pak rád sdílím s ostatními. Ale hlavně – na konci každého dne jsem jenom umělec, který se snaží najít novou půdu pod nohama a vkročit někam, kam se zatím nikdo neodvážil. To je to, co mě pořád pohání," prozradil DJ Hell v rozhovoru pro Rave.cz (1.12.2016).

Provokativní a pionýrský charakter Zukunftsmusic naznačil už první singl I Want U, který je výsledkem fascinující spolupráce s losangelskou uměleckou nadací Tom of Finland shromažďující celosvětový, nekomerční archiv umělců tvořících na téma erotiky. Nadace stejně jako Hellův singl a jeho vizuální ztvárnění vzdává hold finskému kreslíři Toukovi Valio Laaksonenovi), který se proslavil pornografickými kresbami s gay, BDSM a fetišistickou tématikou o gay kultuře, kterou DJ Hell vnímá jako důležitý fenomén provázející zrod elektronické hudby a současné klubové kultury.

Velmi různorodou desku otvírá skladba Anything, Anytime, neuspěchaný, prostorný, introspektivní track, který udává dojemný tón celého alba. Wir Reiten Durch Die Nacht nabízí kombinovaný zážitek z komorní hudby a cestování vesmírem, v 2 Die 2 Sleep připomínají jemné zvukové odlivy a přílivy překrývající se dechů dvou spících milenců způsob práce norského jazzového experimentátora Bugge Wesseltofta. K-House je orchestrální cinematickou lahůdkou v pochodovém rytmu s všeprostupujícím pocitem naděje a dramatickou instrumentací vracející se k hudebnímu tématu I Want My Future Back a dvojdílného Inferno. Car, Car, Car mate svým názvem, když nás od šedého povrchu, bílých pruhů a zelených okrajů idealizované dálnice unáší vzhůru k barevným futuristickým představám. High Priestess Of Hell jde protichůdným směrem a stahuje posluchače do Hellovy psychiky hlouběji než kdykoli předtím v temné acidové jízdě o přitažlivost moci a kontroly nad druhými. Podle Hellových slov je to ta nejtemnější hudba, kterou kdy složil. Soudržnost a kontinuitu nejnovějšího Hellova opusu zajišťují použité akordy, tóny i nástroje pokrývající celá staletí hudební historie.

DJ Hell je označován za Andy Warhola německého kulturního undergroundu. Jeho jméno je spjato s dějinami nesčetných kulturních hnutí od 70. let, v nichž zanechal svou nesmazatelnou stopu. Začínal punkem, z něhož v 80. letech přesedlal k new wave a acid housu. V polovině 80. let jej nadchlo electro a hip-hop, pak následovala maximální fascinace elektronickou taneční hudbou. V roce 1996 založil značku International DeeJay Gigolo Records, na níž začal vydávat vlastní styl electroclash. V historii labelu najdeme jména jako Jeff Mills, Miss Kittin & The Hacker, Dopplerefekt, Fisherspooner, Tiga nebo Vitalic. Po roce 2000 Hellova umělecká vize a vydavatelský entusiasmus přilákal do Berlína desítky hudebníků, fotografů, filmařů, výtvarníků a návrhářů, kteří tvoří současnou německou popkulturní scénu.